niedziela, 2 lutego 2014

Sponsorowanie i rekrutowanie - w MLM to nie to samo!

Marketing sieciowy MLM - dla jednych zwykły biznes, dla innych pasja i styl życia. Od tego, jak podchodzimy do MLM zależy, w jaki sposób budujemy zespół - czy sponsorujemy czy rekrutujemy nowe osoby.



Dwa pojęcia bardzo do siebie zbliżone i często stosowane zamiennie, chociaż tak naprawdę mają inne znaczenie w MLM.
I tak po kolei:
Rekrutowanie, a dokładnie rekrutacja to proces naboru zasobów ludzkich do organizacji - to oficjalna definicja. A zatem czy w przypadku biznesu w marketingu sieciowym powinniśmy mówić o rekrutacji? Czy nam naprawdę chodzi jedynie o wprowadzenie kolejnych osób do tego biznesu i na tym koniec?
To może sprawdzić się jedynie w programach, w których płacone jest "od głowy" w interesie, gdzie płacą za kolejną osobę niezależnie od tego, czy zostanie ona jedynie wprowadzona czy wdroży się w ten system i będzie dalej działać.
Moim zdaniem takie działanie dotyczy głównie piramid finansowych, gdzie każda kolejna osoba wpłaca pewną kwotę, aby zapraszający otrzymali swoje wypłaty. Rekrutuje się na ilość, nie patrząc na efekty. Tutaj najważniejsza jest liczba całkowita osób, a nie ich zdolności czy chęć do działania.
Z zatem czy w przypadku działania w MLM powinniśmy używać i stosować zwrotu "rekrutacja"? Uważam, że NIE a zdecydowanie lepszym i poprawnym określeniem jest:
Sponsorowanie czy raczej Sponsoring. Dlaczego właśnie to określenie?
Podążając za definicją z Wikipedii jest to nic innego jak działanie marketingowe mające na celu promocję firmy, usługi czy nawet osoby. Tutaj występuje określenie Sponsora i Sponsorowanego - osoby promującej i osoby korzystającej z promowanych produktów.
Można to również interpretować inaczej: Sponsorując inwestuje się czas a także pewne finanse w drugą osobę, aby przekazać jej niezbędny zasób wiedzy i umiejętności do samodzielnego działania i stania się Sponsorem dla kolejnych osób. To inwestycja, która ma przynieść określone i wymierne korzyści obu stronom.
W przypadku Sponsorowania ilość nie ma większego znaczenia, jeżeli za nią nie będzie szła jakość, gdyż to jakość jest tutaj kluczem!
Na podsumowanie: starajmy się unikać określenia Rekrutacja, jeżeli działamy w MLM - to przeważnie kojarzy się z wciąganiem w coś nieprzyjemnego czy naborem dla osiągnięcia własnych korzyści.
Stosujmy zwrot Sponsorowania, a co za tym idzie: stosujmy się do zasad, jakie obowiązują i obowiązków, z jakimi wiąże się bycie Sponsorem dla innych.
MLM to współdziałanie w obie strony w relacji Sponsor - Sponsorowany i tego się trzymajmy!
Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz i proszę zostawić kontakt do siebie.